Vihara Buddha & Holy Hot Springs

28 mei 2016 - Buleleng, Indonesië

"It’s a beautifull day, the sun is shining". Ook al staat de regio Munduk bekend om het veelal aanwezige wolkendek begint mijn ochtend met een prachtige blauwe lucht en een heerlijk zonnetje. Na mijn inmiddels fijne Bali ritueel in de ochtend; theetje door mijn man geserveerd, daarna een fijne yoga en vervolgens een ontbijtje in het zonnetje hebben we voor vandaag een dagtrip in de regio gepland.

Putu is onze driver voor vandaag. Iets ouder dan de meeste drivers, hij is 29 en trotse vader van een 1 jarige dochter waar hij honderduit over verteld en foto's van laat zien; super sweet. We zijn door zijn verhalen dan ook zonder het door te hebben 45 minuten verder en bij onze eerste stop aangekomen: Vihara Buddha. Het is warm en windstil, maar wederom de serene rust die je vindt in het tempelcomplex; zo fijn en lekker. Ik wandel rustig met mijn man van tempel naar tempel tot we na een klein half uurtje aankomen bij de hoofdtempel. Prachtig!! En weer helemaal voor ons alleen. Het bewijst maar weer dat net voor het hoofdseizoen naar Bali gaan perfect is. Ik neem het er dan ook van en vind mijn rust in mijn meditatie recht voor de tempel.

Vihara Buddha - Meditation

If feel so blessed als we weer bij Putu in de auto stappen en dan zijn we nu ook nog eens op weg naar The Holy Springs; Air Banjar, de hotsprings. Deze heilige bron, die op slechts 10 minuutjes rijden is van de Vihara wordt geacht helende en reinigende krachten te hebben en met name voor reuma en stijve spieren erg goed. Het zwavelhoudende water van gemiddeld zo'n 37 graden is afkomstig diep uit het eiland en haar vulkanen. De acht mythische drakenkoppen spuwen een krachtige straal over je schouders en de natuurlijke watermassage geeft je een heerlijk ontspannen gevoel. Hier is het drukker en wisselen toeristen zich af met locals. Ondanks de populariteit merk je het respect voor de in steen uitgehouwen Holy Spring want er heerst rust en geduld en iedereen krijgt en neemt zijn tijd.

Air Banjas - Holy Hot Spring

Na een koel drankje in de schaduw gaan we weer op weg naar Puri Lumbung. Als we er bijna zijn stopt Putu bij een minihuisje. Trots verteld hij dat dit zijn eigendom is. De pakweg 40m2 grond heeft hij gekocht voor 100 miljoen Rupiah, zo'n €8.000,- en het huisje laten bouwen voor 50 miljoen. "Nee, niet gehuurd, zelf bij elkaar gewerkt". Zijn moeder komt aanlopen met zijn grootste trots, zijn dochter, voor wie hij bij de hotsprings een jurkje heeft gekocht en aan mij liet zien met de vraag of het leuk was; it's beautifull Putu!! Mooie hieraan is dat je vaak hoort dat "ze" dit doen om een extra fooitje te krijgen, niets is minder waar. Putu is trots en door onze reactie op al zijn verhalen wil hij zijn geluk delen: jeetje wat een mooi land en prachtige mensen hebben we tot nu ontmoet en Putu en zijn familie horen daarbij.

Putu junior

Het restant van onze namiddag en avond is weer heerlijk. Het eten bij Puri Lumbung is gewoonweg fenomenaal. Als we terug lopen naar onze Villa horen we dat er vanaf half 9 een traditionele Balinese dansvoorstelling is opgevoerd door the local youth van Munduk. Op de valreep besluiten we toch om hier even te gaan kijken. En ja hoor; na nog geen 10 minuten wordt ik uit de toeschouwers gehaald en betrokken in de dans en het toneel. Wenn schon denn schon, en ik ga er vol voor. Mijn dansopleiding valt toch best op (schrijf ik met schaamrood op mijn kaken), want het gross van de touries is in de veronderstelling dat ik deel uitmaak van de show, lol. Mijn man is trots en straalt van oor tot oor. Weer een super dag samen op dit prachtige eiland!!

Balinese Dancing Improvisation   Balinese Dancing Performance

1. Maggy:
    12 juni 2016
    Lieve Jeannett,

Prachtig geschreven reisverhalen recht uit het hart.
    Is de yogaretrait dat wat je ervan verwachtte? Ik hoop dat het de moeite waard is ondanks wellicht een streng regime.
    Alles overwin je.... De beelden van de reis , de ontmoetingen met de lokale mensen dat alles is innerlijke rijkdom.
    Lieve groet Maggy