Pura Besakih - The Mother Temple

25 mei 2016 - Besakih, Indonesië

Het blijft uniek om in de ochtend wakker te worden met het uitzicht op de berg waar de zon als een warme deken omlaag loopt en de dag bewoners van het eiland doet ontwaken.

Wake up view  Ontbijtservice

Ik ben best stijf maar de ochtendzon op ons balkon en mijn dagelijkse yoga session zorgen ervoor dat mijn lijf ook snel weer wakker is; heerlijk. Nadat ik ben opgefrist en terug op het balkon ben heeft mijn man een ontbijtje met vers fruit, verse juice en een eitje geregeld; zo zou mijn leven altijd mogen zijn!

Na een frisse duik in de infinity pool die nog lekker koel is van de nacht komen twee dames aanlopen die ons een uur lang trakteren op een super relaxing en op momenten ook harde Balinese massage. We zijn nu echt klaar en ready to go: op naar Pura Besakih; The Mother Temple.

Na ongeveer een uurtje rijden regelt Khadek, een van de vaste drivers van Arta Nadi Villa een gids voor ons. Sympathieke vent die ons vrolijk begroet in top Engels. Ik stap bij hem achterop de motor en we rijden achter mijn man aan. Frisse wind door de haren en na ongeveer 1,5 km zijn we er: Pura Besakih. Hét tempelcomplex van Bali. Met in totaal 53 tempels, waarvan er 27 toegankelijk zijn voor het publiek.

image   image

We zijn meteen getuigen van een speciaal ritueel. Een grote familie in wit en geel gekleed (de kleuren die symbool staan voor Shiva; de vernietiger of transformerende God) brengt met bijzondere aandacht offers aan Shiva nadat een geliefde van hen is overleden. Het gebruik wil dat direct na een crematie de familie naar Pura Besakih gaat en bij alle 27 tempels bid en offer brengt om de geest van de overledene te bevrijden; erg speciaal en mooi om dit zo te mogen meemaken.

Het complex is groot & mooi en via verschillende trappen werken we ons een weg omhoog. Onderweg komen we verschillende monniken tegen en een soort winkeltje. Hier zit een man met minuscule precisie een tekening te maken met een pen van vulkaansteen. We beginnen een beetje te kletsen en ik kijk aandachtig over zijn schouder mee. De tekening waar hij aan werkt duurt zo'n twee weken om af te maken omdat het niet mogelijk is langer dan 2 uur per dag hieraan te werken; de inspanning op de ogen wordt anders te groot. Plot vraagt hij: wil jij het eens proberen - met volle concentratie en toch een beetje gespannen maak ik een heel klein bloemetje af op zijn tekening; ik heb nu letterlijk mijn stempel achtergelaten en krijg het warm van geluk.

image   image

Als dank breng ik een offer en bid ik tot Vishnu, the Protector met haar zwarte kleur. De monnik die dit tempeltje onderhoud legt me uit waar ik mag zitten en op moment dat ik mijn favorite mantra – Gayatri Mantra start zingt hij zacht mee. Wauw; hoe klein en speciaal kan zo een toeristische attractie als de Besakih Temple soms wordt neergezet, zijn, als je een beetje je best doet in het zoeken van echt contact.

image     image

Op de weg naar buiten kopen we wat bananen bij een oud vrouwtje. Ze smaken lekker maar in de auto kom ik erachter dat ik die ene beetje bruine beter niet had kunnen eten; mijn maag rommelt een beetje. Gelukkig heeft Khadek de oplossing en neemt ons mee naar de rivier. De adrenaline giert door mijn lijf als ik bovenop de stuwdam mijn yoga wil gaan doen. Het vuur van Brahma, the creator, met zijn rode kleur laat mij doorzetten en door de focus die ik nodig heb om mijn lichte hoogtevrees onder controle te krijgen is dat vreemde banaantje door mijn lijf en geest verwerkt en voel ik mij geweldig en heb mijn rust weer gevonden.

Finding peace at heights

Pura Besakih, the Mother Temple, met haar drie Goden Brahma (the creator), Vishnu (the protector) en Shiva (the destroyer & transformer) zijn goed voor mij geweest; OM SWASTYASTU - OM SHANTI, SHANTI, SHANTI OM

First Headstand on Bali